Besökare lockas av den kulturhistoriska miljön och turistbyrån som ligger i det gamla stationshuset. Nora–Ervalla-banan var Sveriges första normalspåriga järnväg och kring stationsområdet i Nora växte ett komplett järnvägssamhälle fram. Godsmagasinet visar idag utställningar om järnvägen och har rekonstruerade spår och ånglok. Noraområdet innehåller även historiska verkstäder och kontor, och Järle station från 1850-talet är Sveriges äldsta bevarade stationshus.
Järnet från hyttan skulle transporteras ut i världen och järnvägsnätet byggdes ut. I anslutning till stationshuset i Nora växte ett helt stationsområde fram med en mängd byggnader och anläggningar för järnvägsdriftens alla behov. På stationsområdet finns välbevarade stationshus, banvaktsstugor och broar som utgör en värdefull järnvägsmiljö utan motsvarighet i hela landet. Allt finns kvar i det som vi kallar Järnvägsmuseum.
Godsmagasinet är liksom andra byggnader i stationsområdet en del av Nora järnvägsmuseum. I godsmagasinet lastades och vägdes godset innan transporten gick vidare. Idag innehåller magasinet en utställning som visar ett rekonstruerat smalspår och ett normalspår med ånglok och vagnar. På en del vagnar går det att kliva ombord. Det finns även minnen från järnvägens historia som t ex gamla fotografier på alla stationshus längs den bana som NBJ trafikerade.
I Nora växte ett helt område fram med byggnader kopplade till järnvägen. Det första stationshuset i Nora låg där spåren slutade i norra delen av bangården. Lokstallar och verkstäder byggdes 1891 och innehöll även smedja, gjuteri, plåtverkstad och snickeri. Under några år i början av 1900-talet drevs en verktygsfabrik som snart lades ner och gjordes om till vagnverkstad. År 1900 invigdes det nuvarande stationshuset med kontor för järnvägstjänstemännen på andra våningen. På 1930-talet uppfördes en kontorsbyggnad som idag innehåller NBJs järnvägsarkiv, samt en rälsbussverkstad med dieselloksstall. Det är möjligt att gå och titta i området.
Tågtrafikens behov skapade många byggnader och anläggningar längs järnvägssträckningen. Stationshus placerades ut på strategiska platser. Järle station byggdes redan 1853-54, två år innan järnvägen stod klar, och anses vara Sveriges äldsta stationshus. Längs banan byggdes även banvaktsstugor och ekonomibyggnader och över Järleån uppfördes en imponerande bro med tre spann.
Arkivet är sedan 1987 utlånat från Riksarkivet. Arkivcentrum ansvarar för för det så kallade NBJ-arkivet på stationsområdet i Nora sedan årsskiftet 2014-15. Järnvägsarkivet är inrymt i den gamla kontors- och förrådsbyggnaden på järnvägsområdet. Arkivet innehåller drygt 250 hyllmeter handlingar från Nora bergslags järnvägs AB (NBJ) samt ett flertal av dess föregångare:
Järnvägsområdet i Nora är öppet 365 dagar om året. Det är dock alltid förbjudet att befinna sig i eller nära järnvägsspåren om det inte finns särskilda upphöjda gångvägar.
Nora Järnvägsmuseum i godsmagasinet är öppet sommartid. Läs mer på visitnora.se
För besök och guidade turer andra tider i Godsmagasinet kontakta Magnus Hellqvist på telefon 073-0478760
För information och gruppbokning kontakta Nora turistbyrå 0587-811 20 visitnora.se
Järnvägsarkivet i Nora är för tillfället enbart öppet efter överenskommelse med Arkivcentrum, telefon 019-611 29 00, www.arkivcentrum.se
RWC finns intill Nora turistbyrå. Öppet sommartid.
WC finns vid Resecentrum, Nora. Öppet sommartid.
Järnvägsmuseet och Stationsområdet går att besöka med rullstol.