Veteranjärnvägen trafikeras av föreningen Nora Bergslags Veteranjärnväg (NBVJ) sommartid. Kring jul brukar NBVJ köra tomtetåget, ett riktigt ångtåg med julstämning ombord. Läs mer om hur spåren trafikeras på webbsidan www.NBVJ.se (öppnar nytt fönster) eller på NBVJ:s Facebooksida:
Du kan även ta med din cykel på tåget utan extra kostnad. Om du vill du ta med din cykel på tåget så behöver du tänka på att cykeln behöver ha ett stöd eller kunna lutas, och att du är i god tid på stationen så att cykeln hinner lastas ombord, sen är det bara att njuta av utsikten och resan!
Järnvägen mellan Nora och Ervalla, invigdes 1856 som Sveriges första normalspåriga järnväg för person- och godstrafik. Den ersatte hästtransporter och möjliggjorde snabb frakt av järnmalm och tackjärn från gruvor i Nora och Linde bergslag. Järnvägen byggdes ut under 1800-talet, med sträckor till Karlskoga, Pershyttan och Otterbäcken. Förutom järntransporter användes den också för andra varor, som trä, olja och skrot. Viss persontrafik förekom till en början, men blev vanlig först under 1940-talet när rälsbussarna började användas.
Längs sträckan byggdes flera stationshus och anläggningar, bland annat Sveriges äldsta stationshus i Järle. Bron över Järleån, byggd 1905, är ett exempel på järnvägens byggnadsverk. Området runt Nora station är ett komplett järnvägsmuseum. Järnvägens persontrafik lades ned 1966 och godstrafiken 1978. Många delar av järnvägen revs efter nedläggningen, men på 1980-talet etablerades Nora Bergslags Veteranjärnväg (NBVJ) som återupplivade delar av sträckan för veterantåg.