Nora Veteranjärnväg

Nora Veteranjärnväg

Veteranjärnvägen i Nora – en resa tillbaka i tiden

Nora är en av Sveriges mest charmiga småstäder och bär på en rik järnvägshistoria. Här hittar du Sveriges äldsta normalspåriga järnväg, som fortfarande är i bruk – tack vare veteranjärnvägen mellan Nora och Ervalla. Denna unika järnvägssträcka invigdes redan 1856 och ger idag besökare möjligheten att uppleva hur det var att resa med tåg för över 150 år sedan.

Veteranjärnvägen i Nora drivs av ideella krafter och entusiaster som vårdar och bevarar gamla ånglok, diesellok, vagnar och stationer. Under sommarmånaderna kan du åka med ett äkta ångtåg, där tågvisslan ljuder, röken bolmar från skorstenen och varje meter av resan känns som en levande historielektion. Lokförarna och konduktörerna är klädda i tidstypiska uniformer och resenärerna får uppleva hur tågresandet gick till förr i tiden – långsammare, men med mer charm och känsla.

Ångloken i Nora är noggrant restaurerade original från början av 1900-talet. De har ett karakteristiskt utseende med stora drivhjul, kolvstänger och blänkande mässingsdetaljer. Det krävs mycket arbete och kärlek för att hålla ett ånglok i drift, men för föreningen Nora Bergslags Veteran-Jernväg (NBVJ) är det ett uppdrag med både stolthet och glädje.

För många besökare är ångtågsresan höjdpunkten på ett besök i Nora. Den kombineras gärna med ett besök i den vackra trästaden, med sina välbevarade 1700- och 1800-talshus, mysiga caféer och pittoreska gränder. Veteranjärnvägen blir därmed en länk mellan historia och nutid – och en påminnelse om hur viktig järnvägen var för Sveriges utveckling.

Nora veteranjärnväg

Man kan åka mellan Nora station och Pershyttans bergsmansby sam tNora station och Järle station. Järle stationscafé är ibland öppet sommartid. Veteranjärnvägen trafikeras av föreningen Nora Bergslags Veteranjärnväg (NBVJ) sommartid. Kring jul brukar NBVJ köra tomtetåget, ett riktigt ångtåg med julstämning ombord. Läs mer om hur spåren trafikeras på webbsidan www.NBVJ.se eller på NBVJ:s Facebooksida  (öppnar nytt fönster)

Ta med cykeln på Nora Veteranjärnväg

Du kan även ta med din cykel på tåget utan extra kostnad. Om du vill du ta med din cykel på tåget så behöver du tänka på att cykeln behöver ha ett stöd eller kunna lutas, och att du är i god tid på stationen så att cykeln hinner lastas ombord, sen är det bara att njuta av utsikten och resan!

Länkar till mer information om Nora veteranjärnväg

www.visitnora.se

www.lansstyrelsen.se/orebro/

Tre personer cyklar i Pershyttan
Järle station, Nora järnvägsmuseum

Järnvägen mellan Nora och Ervalla, invigdes 1856 som Sveriges första normalspåriga järnväg för person- och godstrafik. Den ersatte hästtransporter och möjliggjorde snabb frakt av järnmalm och tackjärn från gruvor i Nora och Linde bergslag. Järnvägen byggdes ut under 1800-talet, med sträckor till Karlskoga, Pershyttan och Otterbäcken. Förutom järntransporter användes den också för andra varor, som trä, olja och skrot. Viss persontrafik förekom till en början, men blev vanlig först under 1940-talet när rälsbussarna började användas.

Längs sträckan byggdes flera stationshus och anläggningar, bland annat Sveriges äldsta stationshus i Järle. Bron över Järleån, byggd 1905, är ett exempel på järnvägens byggnadsverk. Området runt Nora station är ett komplett järnvägsmuseum. Järnvägens persontrafik lades ned 1966 och godstrafiken 1978. Många delar av järnvägen revs efter nedläggningen, men på 1980-talet etablerades Nora Bergslags Veteranjärnväg (NBVJ) som återupplivade delar av sträckan för veterantåg.